Řešení marketingových briefů do 24 hodin – návod

Na Cannes Lions International Festival of Creativity jsme se naučili framework, co podstatně vylepšuje všechny brainstormingy a brainwritingy, co jsem se doteď naučil. Je to jednoduché. Udělejte skupinku o 5-6 lidech, každému dejte tužku a papír, nebo si sežeňte velkou tabuli a začněte.

11539061_942208452496983_527600850986221861_o

Check-in

Lidí se nezeptáte, jak se mají (protože se mají vždycky dobře), ale jak se cítí. Zjistíte mnohem víc, někdo se třeba rozpovídá a máte představu o tom, s jakou hlavou k vám lidi přišli.

Někteří se třeba cítí unavení, pod psa… a někdo skvěle a už se nemůže dočkat toho, co bude vymýšlet. Pracujte s tím.

Debrief (15 minut)

Sepište brief do jedné věty, která řekne všechno. Žádná ale, žádná kritika klienta a briefu – pravděpodobně je spousta věcí špatně, ale to neřešte. Klient vám dal brief právě kvůli tomu.

Příklad: “Přesvědčte kreativní ředitele k tomu, aby nabírali do agentur více žen.”

Empty your brain (2 minuty)

Pravděpodobně vám hned po briefu začnou skákat nápady, proto je hned sepište na hromadu.

Speed dating (10-15 minut)

Na velkou tabuli nebo flipchart napište své dva nebo tři nápady. Záleží na velikosti skupiny, jdou použít i papíry pro každého člověka zvlášť.

Po minutě přejděte k nápadům někoho dalšího (posuňte papír v kolečku). Teď máte za úkol přečíst to, co napsal člověk před vámi a přidat k tomu to, co vás napadne.

Žádný předchozí ani nadcházející nápad není špatný, což je samozřejmost. Narozdíl od brainstormingu pracujete nad textem, na který vidíte a nápad si tak lépe představíte (alespoň u mě to tak platí).

Takhle to pokračuje, dokud se nedostanete zpátky k (vašemu) prvnímu papíru a neuvidíte, co všechno s tím lidi udělali a kam až se váš nápad dostal.

Dobré věci dejte na hromádku.

dsc_0056

Challenge vs. solution (4 minuty)

Rozdělíte tým na dvě poloviny. První polovina začne “napadat” zadání – Co když bude malý budget? Co když je zadání rasistické? …

Druhá polovina si tak uvědomí, co si tým doteď třeba neuvědomil. A začne navrhovat nová řešení. Potom se role prohodí a nová řešení se podrobí novému “napadání” v battlu.

Co z takové diskuze vznikne a je plodné, sepište bokem na hromádku.

Serendipity (5 minut)

Takhle nějak vznikl aspirin. Nové věci, které vznikají, i když po nich nepátráte.

Zapřemýšlejte nad tím, co nového se právě děje ve světě. Letí Ice bucket challenge? Jamie Oliver se stal vegetariánem? Tesla ve skutečnosti jezdí na naftu? Volkswagen má spotřebu jako traktor?

Hledejte spojitosti s událostmi a nástroji a nápady sepište na hromádku.

Circuits (10 minut)

Nové nápady, které budou: šokující, inovativní, inspirativní. Jeďte úplně bez omezení.

Nejlepší nápady z této hromádky dejte dohromady.

dsc_0042

Matrix – decision making tool

A je hotovo. Všechno, co máte na hromádce, dejte do matice, kde: na ose X máte proveditelnost (čím více vpravo je nápad, tím více je doable, proveditelný) a na ose Y máte dopad (čím větší impact nápad má, tím více bude nahoře).

Ty nejlepší nápady budou vpravo nahoře.

Zdroj: http://thepopupagency.co/