in PROJEKTY

Ondřej Koláček: Kreativita vzniká jen při konfrontaci s myšlenkami druhých lidí

Často se mě ptáte, jaké to na Marketingových komunikacích ve Zlíně vlastně je. Těžko se na takovou otázku odpovídá jen z mých zkušeností. Tudíž jsem vyzkoušel rozhovor s osobou nejpovolanější: účastníkem Roger Hatchuel Academy v Cannes, výhercem několika marketingových soutěží a mým kamarádem Ondřejem Koláčkem.

Tohle je tím pádem přesně ta věc, co se vám před vstupem do Zlína bude hodit.

Ahoj, Ondro. Řekni nám ze všeho nejdřív, na jaké škole jsi byl před UTB FMK ve Zlíně a co tě do Zlína přivedlo.

Ahoj, Petře. Pocházím z vesnice kousek od Uherského Brodu. V Brodě jsem vystudoval gymnázium a nebyl si úplně jistý, kam jít dál. Na FMK – konkrétně na Ústav marketingových komunikací – jsem narazil náhodou a hned to ve mně vzbudilo zájem. Před tím jsem zkoušel podat přihlášku na mezinárodní vztahy do Brna, ale u přijímaček vyšlo najevo, že kvalifikace z Age of Empires II a Heroes III nebude úplně stačit.

Jaké byly tvoje pocity z přijímaček, když jsi poprvé otevřel těch pár listů zadání?

Jako první jsem pocítil takové to horko, které vás polije, když se poplácáte po kapse, kam jste si předtím určitě dávali psací potřeby, a ony tam nejsou. Všude kolem mě se rozléhalo škrábání propisek po papíru a já jsem si odkašlal a zvedl ruku. Okolnosti byly lehce trapné, ale propisku jsem získal a mohl jsem se pustit do testu.

Ten se skládal ze dvou částí: teoretické a kreativní. Došlo mi, že kreativita se bude vyhodnocovat asi velmi těžko, a proto jsem se rozhodl to komisi to nijak neusnadňovat. Psal jsem do vyznačených kolonek, pod vyznačené kolonky, na okraje stránky a přes text zadání. Možná se jim to ani nechtělo všechno číst a řekli si „OK, toho berem.“

Jak se ti studovalo? Čeho sis na FMK ve Zlíně v době studia cenil nejvíc?

Nejlepší zážitky svého studia jsem nezažil ve škole, ale všechny se školou souvisí. Na FMK je skvělé to, že ti dá prostor a možnosti – a na tobě zůstává, jak jich využiješ. Já jsem byl díky škole na festivalu kreativity v Cannes, na hromadě konferencí a soutěží kreativity. Ty ostatně víš přesně, o čem mluvím, protože na půlce těch věcí jsme byli spolu.

FMK pro mě byla jako taková ta malá stabilizační kolečka na dětském kole. Mohl jsem si odzkoušet spoustu věcí bez obav z pádu. Mohl jsem cestovat, soutěžit, připravovat a prezentovat kampaně pro skvělé značky (UNICEF a Total v Česku, Statoil v Cannes…). Na tyhle zážitky nikdy nezapomenu a část z těch lidí, které jsem během svojí cesty potkal, se mnou dodnes zůstává v kontaktu.

V čem podle tebe spočívá kouzlo úspěšné prezentace? Jak ses připravoval na Talent Marketingových komunikací?

Nejprve musíš co nejlíp poznat zadavatele a publikum. To, co na tebe zadavatel vysype, není skoro nikdy to, co doopravdy chce. Když ho poznáš, můžeš nenápadně překroutit zadání tak, aby to vypadalo, že ses vešel, ale přitom děláš něco úplně jiného. V ten moment máš mnohem větší manipulační prostor než ostatní soutěžící. Pokud ses trefil do klientova skrytého požadavku, projde ti to.

Pak je tu samotný proces vymýšlení: když tě napadne skvělá myšlenka, okamžitě ji zahoď a vymysli lepší. Je velká pravděpodobnost, že nejsi jediný, koho napadla. Když převádíš myšlenku na papír (nebo prezentaci), přihoď něco navíc. Natoč video nebo vyrob model direct mailu. Vždycky se snaž diváky překvapit něčím, co nečekali. I když soutěž nevyhraješ, zapamatují si tě a budou s tebou chtít spolupracovat.

Pověz nám něco o tvé aktuální práci. Byl jsi tam na stáži už při studiu – využíváš věci, které ses naučil ve škole?

Každý den využívám zkušenosti, které jsem získal během studia, ale už ne tak často teoretické znalosti, které nás tam učili. Vrátím se k tomu, jak jsem mluvil o FMK jako o stabilizačních kolečkách: největším přínosem FMK bylo, s kolika inspirativními lidmi mě dala do kontaktu.

Ať se budeš snažit sebelíp, kreativitě se nemůžeš naučit. Je fakt, že si můžeš memorizovat marketingové poučky a prostudovat moderní i historické trendy, ale kreativita vzniká jen při konfrontaci s myšlenkami druhých lidí.

Co bys vzkázal těm, kteří chtějí studovat marketing, ať už ve Zlíně nebo jinde?

Jděte do toho a ničeho se nebojte. Nenechte se shodit destruktivní kritikou, protože ten, kdo je lepší než vy, vás nikdy kritizovat nebude. To dělají jen ti, kteří nikdy nezkusili dělat to, co vy. Vy jste ti, kdo mají odvahu stoupnout si před publikum, a vy jste ti, kdo pustili svůj nápad do světa. Naučte se být drzí, ale nezapomeňte být pokorní. A nezapomeňte, že každá škola vám dá jen tolik, kolik do ní budete ochotní investovat.