Jak vychytat komunikaci na Facebooku 1: KOMAG & BusFest

V rámci projektu BusFest na Fakultě multimediálních komunikací na UTB ve Zlíně se stalo něco překrásného. Díky skvělým nápadům, skvělým lidem a spoustě fotek jsme zvedli počet fanoušků z 600 na 1100 a těsně před realizací přidali i 550 kusů „talk about this“. To jaro nežil Facebook ničím jiným. Jak jsme na to šli?

busfest

Co je KOMAG

Ve Zlíně na Fakultě multimediálních komunikací to žije hlavně předmětem KOMAG. Je to předmět za kredity, ale o ty ve skutečnosti moc nejde. Předmět propojuje všech 11 ateliérů fakulty s audiovizí a marketingem. I přes to, že ne vždycky funguje všechno ideálně, je to skvělá příležitost, jak si něco vyzkoušet. Mezi tradiční projekty patří např. Miss Academia, BusFest, Culturea a další, které najdete na webu: http://komag.utb.cz/

BusFest, ujetý festival – moje trocha do mlýna

V BusFestu jsem fungoval jako fotograf a člen propagace. Tahle sekce mi od začátku sedla hlavně myšlenkou – kreativita, nápady, které díky podstatě projektu neomezuje formát ani zadání. Taky jsem do toho chtěl jít s tím, že budu zároveň fotit, abych projektu přinesl dva lidi v jednom. Ve zkratce je BusFest hudební zážitek (festival, ok) v trolejbusech. Interpret má nazvučeno v místě pro kočárek a publikum je všude tam, kde je místo.

DSC_0553

Začátek propagace BusFestu

Na propagaci jsme pracovali s naprosto skvělým týmem – Filipem Ferbrem, Karlem Studeným, Terkou Liškovou (naší manažerkou) a legendárním hlavním manažerem Honzou Kosterou. Když to hodnotím zpětně a přidám, co jsem zaslechl z ostatních týmů několik let kolem, byl to nejlepší tým, co šel vychytat. Jednoduše proto, že jsme chtěli pracovat na BusFestu a pro všechny to byla priorita.

Po dvou měsících, co jsme dávali dohromady strategii a způsob, jakým na to půjdem, jsme to spustili. Všichni, kteří byli u organizace, přidávali obsah a jeho úspěch stál za tím, že byl ve skutečnosti offline.

Nejdřív se něco stalo a teprve potom jsme o tom dali vědět světu. Takový obsah je to, o co se všichni zajímají – nikdo nechce vidět škaredý obrázek s nudnou otázkou, na kterou nezná odpověď (ale původně ho měla “vybudit k aktivitě”).

Tip: Vyhrajte event vedlejšího projektu a vyfoťte se, 130% reach:

famfrpal

Pak jsme na to vlítli dvojnásob: fotky, který většina projektů pojme jako “děkujeme” (s jedním lajkem) jsem nafotil mimo mantinely, přes které ostatní nejdou – všechno jsem to totiž vzal na fisheye s lomofiltrem. A začaly to lajkovat desítky lidí. Vzniklo tak něco, pro co bylo radost vytvářet obsah. A když je něco radost, lidi to poznají – a může se to začít šířit samo.

Šíření jména, partnerů, brandu a lomo filtru

Jedna z věcí, která mi byla jasná od začátku byla: odlišit se. Všichni o tom většinou hodně mluví, ale ve výsledku fotí a zveřejňují to, co na timeline najdou nad sebou i pod sebou. Proto jsem vzal nejšílenější barevnou úpravu, co jsem v Lightroomu našel a bylo to:

Před.
Po. Úprava na pět vteřin, upalte mě…

Tip: Myslím si, že fotografa proto chcete přímo v týmu, ne mimo něj (stejně jako tvůrce statusů). Musí to být zkrátka člověk, co ví o briefu a je na stejné vlně. Nesmí to být za žádnou cenu ve formě “nafoť nás… no, nějak, však jsi fotograf”.

Spojení projektu, fotek a lidí

Tvorba materiálu (obsahu, fotek…), který budou brát lidi za svůj a budou se tím moct chlubit, na sebe nenechala dlouho čekat. Desítky lidí si houfně měnili profilovky a úvodní fotky na Facebooku, na LinkedInu, lidi nám na zeď psali, že máme nejlepší fotky… a to člověka, co je zrovna na spodní části křivky “průběh projektu” strašně povzbudí.

Lidi v týmu se za naši práci na projektu zkrátka nestyděli, což považuju za jeden z dalších úspěchů – u jiných projektů jsem to tak často neviděl. Jo a mimochodem, profilovky s Coolichem má většina lidí na Facebooku dodnes.

Tipy pro váš Facebook

Jelikož je ale článek hlavně o komunikaci na Facebooku, přináším pár tipů. Určitě neplatí obecně a vždycky je potřeba si správně vybrat (o tom budou další díly), ale bude se to hodit:
  • v příspěvcích označujte lidi a mžikem dostanete 70 lajků na fotce – album pro Trikátora mělo dohromady přes 330 lajků (fotky samozřejmě promyslete – v tomhle případě se fotila skupina asi 15 lidí cca jednu hodinu a zadání bylo „kopírovat výrazy z trička“ – takže jednoduché – a byl to docela úlet – jen to chce trochu herce, co se nestydí
  • v týmu, kterej se za svou práci postaví, budou jeho členové sdílet a lajkovat věci sami – a jelikož byli naši členové z různých měst, informace se tak rozšířily třeba do Brna nebo Opavy (odkud pak přijeli další návštěvníci)
  • partneři vás můžou svým obsahem nebo zbožím dost inspirovat – Coolicha vyfotíte (album najdete tady) na spolužákovi, co ho má každý rád (je to tak), toho pak označíte, nasbíráte lajky, Coolicha dáte do soutěže, někdo ho vyhraje, výherce vyfotíte, znova označíte… a tak pořád dokola
  • foťte – už na přednášce SOCEX od Milana Formánka jste přece mohli vidět, že si vždycky všechno vyfotí – přednáškovku, posluchače… a má pak důkaz místo slibů, co se nebojí použít
  • udělejte s týmem teambuilding, koupání v bazénku, orientační běh, grilování prasete, běžte na paintball – ale hlavně o tom sakra dejte vědět! Stačí mrknout na statusy na sociálních médiích, který jsou trošku asociální a trošku smutné.

BusFesťácký předvoj

V rámci předvoje (jízda autobusu z roku 1970 a propagace na zastávkách) jsem taky vedle focení natočil klip, co definitivně zkonvertoval všechny, kdo byli na pochybách, jestli dojít nebo ne. Podívejte se, má to jen minutu: https://www.youtube.com/watch?v=8qMJMPbJaiE

Tím příběh a můj úkol skončil. BusFest zahlásil dva dny před začátkem FULL BUS a mise propagace byla u úspěšně u konce. A pro ty z vás, kteří dočetli až sem, tu mám ještě kompletní album BusFestu 2014 – a mimochodem, BusFest je každý rok, nepropásněte ho!

Děkovačky:
Za půjčení rybího oka děkuju Verči Pobořilové a za půjčení foťáku Terce Mynaříkové.